Bird Gardens Scotland!

20 februari 2020 - Oxton, Scottish Borders, Verenigd Koninkrijk

Na alle digitale (mis)communicatie en problemen zijn we gisteren (woensdag) vanuit onze cottage in New Galloway een stukje omlaag gereden richting een soort alternatieve community in de buurt van Auchencairn. De bedoeling was dat wij hier zondag heen zouden gaan, maar wegens problemen via de website heb ik dus nooit op tijd het adres doorgekregen.

Ondanks dat ik ondertussen nieuwe plannen had gemaakt vonden ze het erg leuk als ik toch nog langs wilde komen, en aangezien mijn cottage maar tot woensdag vrij was en ik donderdag pas terecht kon op de nieuwe locatie hebben Ravi en ik woensdag kort na de lunch de auto gedumpt, zijn we 3-4 uur aan het dwalen geweest door de wind en regen richting Orroland beach (wat klinkt als een goedkoop pretpark, maar eigenlijk meer een estate is). Om eind van de dag uiterst hartelijk te worden ontvangen met tea, meer tea, avondeten, een bed in een zelfgebouwd houten hutje (met houtkachel, uiteraard) en de volgende dag na de porridge een rondleiding over de 'boerderij' (de grond is officieel boerengrond waar ze allemaal verdeelt op wonen) en een wandeling naar een heuveltop in de buurt. Op een heldere dag kan je vanaf de caravan (en ook mijn houten hut) de zee over kijken naar zowel de bergen in de Lake District als naar de Isle of Man. Vandaag moesten we het doen met voornamelijk mist en wind, maar met een lichte opklaring nog net de windturbines aan de Engelse kant van het water.

Met een autorit van 3 uur voor de boeg hebben we kort voor de lunch hebben we afscheid genomen, met de mogelijkheid later terug te keren als we willen. Op weg naar de Bird Gardens in Oxton, aan de oostkant van de Borders regio. Hier is een stel bezig met het opzetten van een soort park / tuin voor educatie en conservatie van verschillende dieren maar voornamelijk (water)vogels. Bewoners zijn verschillende eenden (waaronder ook de met uitsterven bedreigde Laysaneend), ganzen, zwanen, emoes en walibi's. Momenteel zijn ze hard bezig met de bouw van het Visitors Centre, waar ik waarschijnlijk grotendeels van mijn werktijd mee zal helpen. (zie https://www.birdgardensscotland.com/ )

Weer een nieuw houten hutje (ditmaal helaas zonder houtkachel), wat in het geheel een soort glamping gevoel heeft. Houten wanden, maar wel koken op een eenpitsgasstel, met een wasbak en kraan buiten onder een beschut afdakje. Horen Ravi en ik op onze avondronde in het donker de emoe meelopen langs het hek en zien we in het vage licht van mijn hoofdlamp twee hoenderganzen twijfelend op ons pad staan. Op ruim een half uur rijden van Edinburgh (met boulderhal!) en direct grenzend aan allerhande prachtige heuvelgebieden. Als alles goed gaat blijven we hier ten minste tot 29 februari en uiterlijk tot de 10e maart.

1. Carla v Wijngaarden (smoothcolliefriends):
    23 februari 2020
    Succes! Leuk om jullie te volgen.